​Studenci z Warszawy polecieli

Udane testy rakiety Amelia 2 i nowej rakiety TuCAN studentów z Koła Astronautycznego z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej na poligonie Wojska Polskiego pod Toruniem.

Zdjęcie

Zdjęcie ilustracyjne /123RF/PICSEL
Zdjęcie ilustracyjne
/123RF/PICSEL

22 i 29 października na poligonie Sił Zbrojnych pod Toruniem studenci z Sekcji Rakietowej Studenckiego Koła Astronautycznego z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej przeprowadzili testy rakiet.

W pierwszym teście wystartowała dwustopniowa rakieta Amelia 2. Oba jej stopnie znaleziono w dobrym stanie. Posłużą one, razem z danymi z komputera pokładowego do analizy przebiegu toru lotu rakiety. W drugim dniu testów odbyły się loty TuCANa. Jest to nowa rakieta typu CanSat Launcher zbudowana ze wsparciem amerykańskiego koncernu Rayhteon. Ma ona umożliwić wynoszenie w dolne partie atmosfery mikrosatelitów wielkości puszki 0,33 l - tzw. CanSatów. Wracają one z danymi uzyskiwanymi w trakcie lotu, na własnych spadochronach.

Lot odbył się pomyślne, a kamera zainstalowana w jego korpusie pozwalała śledzić jeszcze przez pewien czas jego lot z bazy. Kontakt z rakietą urwał się krótko po osiągnięciu przez nią apogeum na wysokości ok 3,5 km. Po lotach zostanie przeprowadzona analiza danych, która pozwoli na wprowadzenie udoskonaleń w następnych konstrukcjach. Trwają też prace nad przygotowaniem konkursu CanSatów, który w dalszej przyszłości mógłby rozwinąć się do polskiego odpowiednika zawodów REXUS.

Reklama

Następne starty rakiet prawdopodobnie odbędą się na wiosnę i obejmą dwa egzemplarze naddźwiękowej rakiety H1, której najnowszy, udoskonalony aerodynamicznie model powinien pozwolić jej obronić tytuł najszybszej rakiety studenckiej w Europie, zdobyty w zeszłym roku po osiągnięciu ok 2,7 prędkości dźwięku. Celem długoterminowym Sekcji Rakietowej jest zbudowanie niewielkiej rakiety nośnej umożliwiającej wynoszenie tzw. CanSat'ów w niskie partie atmosfery. Konieczne jest m.in. pokonanie bariery dźwięku, stopniowe zwiększanie wysokości oraz budowa rakiet wielostopniowych wraz z dołączanymi silnikami.

(MW)

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Biznes i nauka

Więcej na temat:Politechnika Warszawska

Zobacz również

  • Łódzka fabryka innowacji

    Łódzka – największa na świecie – należąca do P&G fabryka Gillette zajmuje 190 tys. m2, czyli powierzchnię równą 27 boiskom piłkarskim, zatrudnia 1200 osób, nie generuje odpadów i wciąż... więcej