Łódzcy studenci zbudowali bolid do australijskiego wyścigu

Piątek, 4 sierpnia (08:00)

Lodz Solar Team – to studencki zespół Politechniki Łódzkiej, który skonstruował pojazd do wyścigu poprzez Australię. Eagle Two, bo tak nazywa się bolid, weźmie udział w wyścigu Bridgestone World Solar Challenge 2017.

Zdjęcie

Pierwsze projekty wnętrza bolidu Eagle Two / inf. prasowa /&nbsp
Pierwsze projekty wnętrza bolidu Eagle Two / inf. prasowa
/ 

Pojazd wystartuje w klasie Cruiser obejmującej pojazdy miejskie, przedstawiającej praktyczne zastosowanie technologii napędu solarnego. Eagle Two na jednym doładowaniu może przejechać 700 km przy słonecznej pogodzie.

Jak powiedział Polskiej Agencji Prasowej, koordynator działu elektrycznego Lodz Solar Team, Bartłomiej Sztyler z Politechniki Łódzkiej, nowy bolid jest przy tym nowatorską konstrukcją, w której "postawiono na praktyczność pojazdu".

Reklama

Eagle Two jest bowiem pojazdem miejskim, którym może podróżować 5 osób, posiadającym przy tym bagażnik o dużej pojemności. Sylwetka jest dziełem studentów łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, ich praca pozwoliła na poprawienie aerodynamiki i zmniejszenie zużycia energii o 30 proc.; chodziło o uzyskanie jak największej sprawności energetycznej.

Napęd samochodu stanowią dwa wysokowydajne silniki elektryczne produkcji japońskiej po 5 kW każdy, o sprawności 96 proc. oraz dedykowane panele słoneczne o sprawności 24 proc., jako źródło energii. Zastosowano po raz pierwszy podział paneli na mniejsze sekcje; jest ich 12. Każda sekcja wyposażona jest we własny układ, który pozyskuje jak największą ilość energii z paneli, co zmniejszy zróżnicowanie kątów padania światła i zwiększy moc. Pozwoliło to, mimo spadku, powierzchni paneli, zgodnie z regulaminem zawodów, z 6 m kw. do 5 m kw., na zachowanie mocy 1180 W. Zamontowano także lekką baterię akumulatorów, umieszczając ją pomiędzy tylnymi kołami. Pozwala ona na rozpędzenie Eagle Two do szybkości 140 km/h. Pojazd ma też wzmocnioną karoserię, co pozwoliło na rezygnację z ciężkiej klatki bezpieczeństwa.

Sterowanie zapewnia komputerowy, dedykowany system zarządzania energią i kierowania pojazdem, którego interfejsem jest 10 calowy ekran dotykowy z zainstalowaną dedykowaną aplikację, z mechanizmem autodetekcji błędów i zarządzanie oświetleniem.

Wyścig Bridgestone World Solar Challenge 2017,w którym ma startować zespół Lodz Solar Team, odbędzie się w dniach 8-15 października w Australii. Pojazd łódzkich studentów w swojej klasie - Cruiser - będzie musiał zaliczyć nie tylko samą jazdę, wynoszącą 3 tys. km w ciągu sześciu dni, ale także spełnić wymagania dotyczące praktyczności zastosowanych w nim rozwiązań.

MM

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Zobacz również

  • Wydrukowana część z tytanu zainstalowana w samolocie pasażerskim

    Po raz pierwszy w lotnictwie cywilnym wydrukowana w technice 3D część z tytanu zostanie zainstalowana w seryjnej maszynie pasażerskiej - Airbusie A350XWB. więcej