Pieniądze na nowoczesne autobusy

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w porozumieniu z samorządami uruchomił nowy program rozwoju pojazdów transportu publicznego. Autobusy, jakie powstaną w tym programie mają być niskoemisyjne, o niskich kosztach zakupu i eksploatacji.

Zdjęcie

Pieniądze na nowoczesne autobusy /Rodrigo Torres /© Glowimages
Pieniądze na nowoczesne autobusy
/Rodrigo Torres /© Glowimages

Jak powiedział wiceprezes Rady Ministrów, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, program, prowadzony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero- i niskoemisyjnych. W tym przypadku agendy rządowe realizują ten program wspólnie z samorządami, dla których jest on istotny ze względu na zapotrzebowanie na takie jednostki w przyszłości. Wprowadzane koncepcje są też konsultowane z producentami tego typu pojazdów oraz systemów ich ładowania.

Reklama

Cały program jest realizowany w nowej formule partnerstwa innowacyjnego. W tym trybie, według ustawy o zamówieniach publicznych, państwo występuje w roli "inteligentnego zamawiającego" - poprzez program tworzy rynek dla nowopowstających produktów. Z kolei samorządy zgłaszają do agend państwowych potrzeby dotyczące jednostek dla ekologicznego transportu miejskiego. Prawdopodobnie zamówienie może objąć do 600 autobusów nowej generacji, co umożliwi zastosowanie nowego typu rozwiązań, ograniczających koszty eksploatacyjne, zapewniających bezpieczeństwo, a jednocześnie wprowadzających niskoemisyjność.

Jak powiedział prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora NCBR, program bezemisyjnego transportu publicznego, to pierwszy realizowany w nowej formule, we współpracy pomiędzy agendami rządowymi, samorządami i przemysłem, przez co "ubezpiecza" się ryzyko towarzyszące prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych.

NCBR w czasie rozmów z przedstawicielami 23 miast oraz Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP) określił potrzeby dotyczące liczby i rodzaju pojazdów, oczekiwanego poziomu wydajności a także maksymalnych kosztów nowych autobusów. Podpisano też porozumienia o współpracy z władzami samorządowymi: Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca, Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Zgodnie z założeniami programu w nowoskonstruowanych autobusach będą zastosowane rozwiązania modułowe. Autobusy mają posiadać napęd elektryczny, z technologiami odzyskiwania energii, co ma pozwolić na ładowanie w czasie jazdy. Możliwy ma być także napęd z zastosowaniem ogniw paliwowych.

MM

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:Jarosław Gowin | NCBR

Zobacz również

  • 5 samochodów = tona odzyskanego plastiku

    Gdyby zgodnie z przepisami przetworzyć 5 samochodów, pozwoliłoby to odzyskać prawie tonę tworzyw sztucznych - wynika z badań Stena Recycling, lidera w dziedzinie kompleksowych rozwiązań... więcej