Bank Światowy: Wiele polskich firm to "czempioni" innowacji

W małych i średnich polskich firmach drzemie znaczący potencjał innowacyjny. Identyfikowanie potrzeb i silnych stron tych firm, a także odkrywanie liderów powinno pozwolić w pełni wykorzystać ich innowacyjny i przedsiębiorczy potencjał. Tacy "czempioni", przy odpowiednim wsparciu publicznym, mogą osiągać sukcesy w kraju i za granicą, wynika z opublikowanego 3 czerwca raportu Banku Światowego "W kierunku innowacyjnej Polski: proces przedsiębiorczego odkrywania i analiza potrzeb przedsiębiorstw".

Zdjęcie

Bank Światowy: Wiele polskich firm to "czempioni" innowacji; źródło: Bank Światowy /&nbsp
Bank Światowy: Wiele polskich firm to "czempioni" innowacji; źródło: Bank Światowy
/ 

Celem realizowanego przez Bank Światowy w latach 2014-2015 projektu była pomoc polskiemu rządowi w zaprojektowaniu systemu wspierania innowacji. To przyczynić się ma do lepszego wykorzystania ponad 10 miliardów euro, które Polska zainwestuje w innowacje do 2020 r., w ramach obecnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Efektywne wykorzystanie tych funduszy powinno umożliwić stopniowe przestawienie polskiego modelu wzrostu gospodarczego z imitacyjnego na innowacyjny i dalsze doganianie bogatszych krajów zachodniej Europy.

Od 1989 r. Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek Europy. Od początku transformacji, jej produkt krajowy brutto zwiększył się ponad dwukrotnie. Polska jest również jednym z liderów poprawy otoczenia biznesu. W rankingu Doing Business 2016 zajmuje 25. pozycję, awansując z 76. miejsca jeszcze w roku 2009.

Reklama

- Bank Światowy wspiera Polskę w jej dążeniach do poprawy innowacyjności. We współpracy z Ministerstwem Rozwoju, Bank pomógł wypracować nowe podejście w zakresie finansowania innowacyjności w oparciu o potrzeby polskich firm - mówi Anabel González, dyrektor ds. handlu i konkurencyjności w Banku Światowym.

- Liczymy na możliwość dalszego wspierania Polski w trudnych, ale dających dużo satysfakcji działaniach na rzecz budowania liderów przedsiębiorczości oraz dalszego rozwijania innowacyjności - dodała Anabel González.

Proces przedsiębiorczego odkrywania

Bank Światowy przeprowadził ponad 500 wywiadów z zarządami firm z czterech województw: Dolnośląskiego, Świętokrzyskiego, Zachodniopomorskiego oraz Śląskiego. Dzięki tym rozmowom okazało się, że 40 proc. przebadanych przedsiębiorstw to firmy o dużym potencjale wzrostu opartego na innowacjach, tzw. "czempioni".

"Czempioni" charakteryzują się dobrą dynamiką przychodów, dużymi wydatkami na badania i rozwój, wysokim odsetkiem sprzedaży na eksport oraz znaczącym udziałem kadry z wyższym wykształceniem technicznym. "Czempioni" mają silne nastawienie kierownictwa na wzrost przedsiębiorstwa oraz szeroką sieć kontaktów z klientami, dostawcami i innymi partnerami.

Wywiady z przedsiębiorcami, a także towarzyszące im spotkania Smart Lab z udziałem instytucji naukowych, ośrodków badawczo-rozwojowych i administracji publicznej pozwoliły również poznać najważniejsze bariery rozwoju, z jakimi borykają się polskie firmy. Są wśród nich: dostęp do finansowania, dostęp do nowych rynków, brak wykwalifikowanego personelu, wąska sieć kontaktów, braki tzw. miękkich umiejętności wśród pracowników, a także bariery w sposobie myślenia właścicieli.

Z wywiadów wynika również, że jedna czwarta przedsiębiorstw przebadanych przez Bank Światowy to firmy, które jeszcze nie wykorzystują w pełni swojego potencjału wzrostowego. Mogą one rozwijać się znacznie szybciej, jeśli zostaną odpowiednio pobudzone poprzez np. lepsze zarządzanie, lepszy dostęp do finansowania połączonego z doradztwem i wsparcie eksportu.

- Przewagą modelu przedsiębiorczego odkrywania, który zaproponowaliśmy jest to, że opiera się on na oddolnym procesie rozpoznania popytu, potrzeb i potencjału polskich firm, i umieszczania biznesu u steru polityki innowacyjnej - mówi Marcin Piątkowski, starszy ekonomista Banku Światowego odpowiedzialny za przygotowanie raportu.

- Rozmawiając z biznesem państwo orientuje się, skąd wieje wiatr innowacji i dokąd chcą dotrzeć najlepsze firmy. Państwo powinno działać w myśl zasady 'nie da się pokierować wiatrem, ale można ustawić żagle'. Wierzymy, że wiedza zdobyta w trakcie procesu przedsiębiorczego odkrywania prowadzonego już na szerszą skalę w całym kraju przyczyni się do wyznaczania silnych priorytetów polityki innowacyjnej, lepszego dostosowania publicznego wsparcia do potrzeb przedsiębiorców i skupienia się na obszarach o największym potencjale innowacyjnym - dodaje Marcin Piątkowski.

-----
Grupa Banku Światowego
Misją Grupy Banku Światowego jest ograniczanie ubóstwa i wspieranie zrównoważonego rozwoju. W skład grupy wchodzi pięć instytucji: Bank Światowy, w tym Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (ang. skrót IBRD) oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (IDA); Międzynarodowa Korporacja Finansowa (IFC); Wielostronna Agencja Gwarancji Inwestycji (MIGA); oraz Międzynarodowe Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID). Działając w ponad stu krajach, instytucje te oferują finansowanie, usługi doradcze i inne formy wsparcia potrzebne krajom w celu rozwiązywania najbardziej palących problemów w polityce rozwoju.
Polska jest członkiem Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju od 1986 r. Od tego czasu, Bank Światowy jest jedną z najważniejszych instytucji wspierających rozwój Polski. W sumie udzielił jej pożyczek o wartości 16 miliardów złotych w ramach w ramach 80 projektów.

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Więcej na temat:innowacyjność

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej