Bardzo dobry występ Polaków w zawodach konstruktorskich w USA

Studenci Politechniki Wrocławskiej zajęli II miejsce w zawodach konstruktorów lotniczych modeli udźwigowych SAE Aero Design East w USA. Studenci Politechniki Rzeszowskiej zajęli na tych zawodach II miejsce w kategorii prezentacji, organizacji i projektu samolotu.

Zdjęcie

Studenci Politechniki Wrocławskiej zajęli II miejsce w zawodach konstruktorów lotniczych modeli udźwigowych SAE Aero Design East w USA /fot. Piotr Dziurman /Reporter
Studenci Politechniki Wrocławskiej zajęli II miejsce w zawodach konstruktorów lotniczych modeli udźwigowych SAE Aero Design East w USA /fot. Piotr Dziurman
/Reporter

Zawody SAE Aero Design są rozgrywane jako SAE Aero Design East i SAE Aero Design West. Odbywają się co roku; "wschodnia" edycja SAE Aero Design East odbyła się w Fort Worth w Teksasie, zaś SAE Aero Design West odbędzie się w dniach 22-24 w Van Nuys w Kalifornii.

Zawody rozgrywane są od 1986 roku; rywalizacja polega na zbudowaniu, przedstawieniu projektu konstrukcji i wykonaniu poprawnych lotów bezzałogowych samolotów, które mogą przenieść jak największy ciężar użytkowy. Maszyny rywalizują w klasach Micro, Regular i Advanced. Osobno oceniane są konstrukcja samolotu, prezentacja projektu i loty. Punktacja za te kategorie jest sumowana do wyniku ogólnego startującej ekipy.

Reklama

W klasie Micro model o wybranej konstrukcji (preferowana jest kompozytowa) musi się zmieścić w jak najmniejszej tubie i w ciągu 1,5 minuty zostać złożony do lotu z ładunkiem. Wygrywa ekipa, której model uniesie największy ciężar w stosunku do wagi swojej maszyny. Podobnie wygląda rywalizacja w klasie Regular, gdzie modele nie są składane i muszą wynieść w powietrze jak największy ciężar w stosunku do swojej wagi. W klasie  Advanced bezzałogowy samolot musi nie tylko unieść jak największy ładunek, ale także w czasie lotów zrzucić go z wysokości 33 m jak najbliżej wyznaczonego celu.

Zespół JetStream z Politechniki Wrocławskiej zajął ostatecznie II miejsce w kategorii Advanced (model Lower Silesian - rozpiętość skrzydeł 3,5 m, waga 3,5 kg, udźwig ponad 12 kg) i został wyprzedzony jedynie przez studentów z Georgia Institute of Technology w USA. W klasie Micro model Spirit of Kościuszko wrocławskich studentów zajął II miejsce w kategorii najcięższy podniesiony ładunek i III miejsce w prezentacji technicznej.

Z kolei ekipa KN Euroavia Politechniki Rzeszowskiej zajęła II miejsce w kategorii prezentacji projektu klasy Regular (maszyna Eurolifter). W zawodach brało udział 70 ekip z całego świata. Organizatorem SAE Aero Design East jest stowarzyszenie Society of Automotive Engineers i firma Lockheed Martin, jeden z największych na świecie koncernów lotniczych.

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Biznes i nauka

Więcej na temat:studenci

Zobacz również

  • Start-upy medyczne pomogą w diagnozie i leczeniu

    Asystent rehabilitacji dla pacjentów, biodegradowalny opatrunek, stabilizator kręgosłupa czy mobilny system do genetycznej identyfikacji zakażeń – to innowacyjne projekty start-upów, które zostaną... więcej