Dużym wyzwaniem dla rządu jest przekonanie przedsiębiorców i uczelni do tego, że mamy bardzo dużą szansę na to, aby polska gospodarka weszła na tory innowacyjności - mówi PAP Sławomir Olejnik, ekspert ds. innowacyjności Business Centre Club i prezes Fundacji Polska Innowacyjna.
Ekspert wskazał w rozmowie z PAP, że w tej chwili nasza gospodarka jeszcze nie jest innowacyjna, a sama innowacyjność jest promowana w naszym kraju stosunkowo krótko.
Według niego wyzwania, które w związku z tym stoją przed polskimi firmami, to m.in. zachęcanie menedżmentu do bardziej ryzykownego podejścia, wpisywanie w strategie tworzenia nowych innowacyjnych produktów i usług, współpraca z nauką i zaprzestania kopiowania istniejących rozwiązań na rzecz tworzenia własnych.
Wymienił w tym kontekście także tworzenie systemów motywacyjnych dla zarządzających. Chodzi o to, by uwzględniały one to, czy zarząd oceniany przez radę nadzorczą lub menedżerowie oceniani przez zarząd, realizując strategie, dbają o rozwój innowacyjny firmy; generowanie projektów przez działy badawczo-rozwojowe; współpracę z jednostkami naukowymi czy angażowanie studentów i doktorantów w projekty firmy.
Zdaniem Olejnika do innowacyjności powinno zachęcać się również uczelnie. Wśród ich celów powinny być: komercjalizacja badań naukowych czy szersza współpraca z biznesem. Na tej płaszczyźnie - uważa - mogłyby być poddawane ocenie. "Na ten moment się o tym mówi, ale (...) nie jest to standardem" - ocenił.
"Pod kątem rządu, myślę, że dużym wyzwaniem jest przekonanie przedsiębiorców i uczelni do tego, że mamy bardzo dużą szansę na to, żeby polska gospodarka weszła na tory innowacyjności. Przy czym dużo zależy w tym przypadku od przedsiębiorców i - z drugiej strony - od naukowców" - konkludował.
Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu. Prywatność. Copyright by INTERIA.PL 1999-2024. Wszystkie prawa zastrzeżone.