Uniwersytet Gdański ma swój statek badawczy

Środa, 13 lipca 2016 (10:41)

Oceanograf - tak nazywa się najnowszy polski statek badawczy, katamaran wybudowany dla Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.

Zdjęcie

Oceanograf, zdjęcie z serwisu prasowego Uniwersytetu Gdańskiego. Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/UG /&nbsp
Oceanograf, zdjęcie z serwisu prasowego Uniwersytetu Gdańskiego. Fot. Krzysztof Mystkowski/KFP/UG
/ 

"Oceanograf" został wybudowany przez konsorcjum Stocznia Remontowa "Nauta" S.A. i Crist S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków, zaś sam chrzest jednostki odbył się na terenie stoczni "Nauta". Wybudowany dla Wydziału Oceanografii i Geografii UG katamaran będzie jedną z najnowocześniejszych jednostek badawczych pływających pod polską banderą.

Statek ma 49,5 m długości i 14 m szerokości i może osiągać prędkość 12 węzłów. Wysokość boczna statku wynosi 3,80 m. Może zabierać na pokład maksymalnie 20 osób. Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję, która minimalizuje kąt przechyłu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary. Rejonem pływania jednostki będzie Morze Bałtyckie, lecz nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Zasięg przy prędkości ekonomicznej wynosi 2500 Mm, a autonomiczność żeglugi to 21 dni. Portem macierzystym jednostki jest Gdynia.

Reklama

Oceanograf ma prowadzić bardzo rozległe badania ( biologiczne, chemiczne, fizyczne i geologiczne morza) połączone z funkcjami dydaktycznymi. Oprócz specjalistycznych laboratoriów wewnątrz statku oraz multimedialnej sali seminaryjnej dla studentów, na pokładzie znajduje się również miejsce do obserwacji ssaków i ptaków morskich. Przystosowano go także do połowu ryb. Na otwartym roboczym pokładzie rufowym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zamocowane zostały wciągarki trałowe i sieciowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu.

Zapewniono na nim także wysoki standard socjalny, rzadko spotykany na tego typu jednostkach. Na statku będzie 9 kabin dwuosobowych, 1 jednoosobowa kabina dla kierownika naukowego rejsu, kabina kapitana, , kuchnia, mesa, pentra, pralnia z suszarnią oraz magazyn prowiantowy. Wszystkie kabiny mieszkalne wyposażone będą w bloki sanitarne oraz monitory połączone z siecią komputerową.

Instytut Oceanografii Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego kształci 1454 studentów i doktorantów i prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Umożliwia to pozyskiwanie wiedzy niezbędnej do rozwiązywania problemów naukowych badań podmorskich oraz ochrony środowiska morskiego.

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Biznes i nauka