Elektronika osobista będzie zbierać nasze dane

Piątek, 5 lutego 2016 (11:34)

Automatyzacja aplikacji i usług, elektronika osobista zbierająca nasze dane oraz zwrócenie się korporacji w stronę pracownika - to tylko niektóre z trendów, jakie zdominują w ciągu najbliższego roku biznes i design, wynika z raportu Fjord Trends 2016.

Zdjęcie

Elektronika osobista będzie zbierać nasze dane /123RF/PICSEL
Elektronika osobista będzie zbierać nasze dane
/123RF/PICSEL

Accenture opublikowała 9 edycję raportu Fjord Trends 2016. Przedstawia on najważniejsze trendy cyfrowe, które w ciągu najbliższego roku zmienią biznes i design. W raporcie opisano, w jaki sposób urządzenia konsumenckie, wprowadzane obecnie na rynek, komunikują się z otoczeniem i jakie zdobywają dane dotyczące użytkowników oraz jak z nimi interreagują. Pozwala to na wprowadzenie na rynek powszechnych usług konsumenckich, rozwiązań dostępnych dotąd jedynie w usługach wysokiej klasy.

Jak stwierdza Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Polska, celem raportu jest "informowanie, inspirowanie i prowokowanie do myślenia, jak zaprojektować przyszłe rozwiązania interakcji z klientami". Są to problemy ważne dla firm, w których działalności technologią stanowi ważną część przewagi konkurencyjnej np. dla firm ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, oferujących usługi dla sektora publicznego, banków, czy rozwijającego się sektora e-commerce. - Powszechna cyfryzacja zmienia sposób, w jaki myślimy o usługach. Firmy muszą zaadaptować się do nowych realiów i traktować zachodzące zmiany jako szansę na rozwój - dodaje.

Reklama

Według raportu Fjord Trends 2016 istnieje 10 cyfrowych trendów, które mają kształtować najbliższą przyszłość:
- zdobywanie informacji o użytkowniku przez urządzenia wearables, jak i nearables -gromadzą one dane tworzone przez właściciela i odpowiadają na potrzeby, reagując w ten sposób na jego działania;
- wykorzystanie Big data w codziennym działaniu firm zmienia definicję usług - konieczne jest zapewnienie standardów prywatności już na etapie projektowania nowych technologii i produktów, tak, aby użytkownik ufał nowym produktom. Próby takie podejmuje np. Microsoft poprzez koncepcję "Privacy by design";
- skupienie większej uwagi na pracownikach, zamiast kierowania jej tylko na klientów. Konieczna jest wobec tego zmiana kultury pracy, struktury i nawet procesów, bo tylko w ten sposób utrzyma się najlepszych pracowników;
- rozproszenie aplikacji pomiędzy platformy i usługi różnego typu podmiotów, jak np. Spotify. Przewidywana jest także automatyzacja czyli automatyczne ich uruchamianie nawet bez działań ze strony użytkownika;
- demokratyzacja usług - powoli usługi należące do wyższego segmentu stają się powszechnie dostępne, dzięki cyfrowej rewolucji jak np. osobisty asystent (Facebook M) czy projektowanie wnętrz na życzenie;
- personalizacja usług publicznych - w ramach poprawy komunikacji z obywatelami, także rozwiązania publiczne zaczną być personalizowane czyli dostosowane do zapotrzebowania poszczególnych mieszkańców. "Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii, rządowe departamenty zajmujące się cyfryzacją opublikowały nawet szczegółowe przewodniki dotyczące designu komunikacji z obywatelami" - stwierdza raport;
- osobiste systemy zdrowotne odciążą system ochrony zdrowia - monitorowania stanu organizmu przy pomocy wearables i smartfonów i w niedługim czasie stanie się normą. Już obecnie interesują się takimi rozwiązaniami firmy ubezpieczeniowe, które chcą stworzenia usług monitorujących stan zdrowia, poprzez agregację danych z różnego typu aplikacji;
- Virtual reality powoli staje się faktem - w najbliższym okresie należy spodziewać się rozwoju aplikacji i całych platform VR. Świadczą o tym zdobywające popularność rozwiązania Sony, Oculusa i Samsunga, przy czym wykorzystanie ich, to już nie tylko entertainment, ale także badania naukowe, rozwiązania wirtualnej turystyki czy e-learning;
- automatyzacja podstawowych działań - zostaną stworzone rozwiązania, które umożliwią automatyczne funkcjonowanie np. "odświeżanie" zakupów w lodówce na zasadzie stałej listy potrzeb czy wybór najlepszej drogi do stale odwiedzanego miejsca na podstawie aktualizowanych komunikatów o korkach na ulicach czy robotach drogowych;
- dedesign od środka - nawet korporacje zaczną korzystać z myślenia projektowego wykorzystując możliwości designu w praktyce.

Raport Fjord Trends 2016 został opracowany na podstawie danych pozyskanych od 750 projektantów i deweloperów Fjord z całego świata. Firma Fjord stanowi część Accenture Interactive, zajmuje się konsultingiem w zakresie innowacji i designu. (MW)

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:urządzenia elektroniczne

Zobacz również

  • European Rover Challenge 2018 w nowej odsłonie

    Nowa lokalizacja zawodów, inny ich układ oparty na dokumentach ESA i NASA oraz nagroda w postaci misji marsjańskiej na Płw. Arabskim – takie są zmiany najnowszej edycji European Rover Challenge. więcej