Elektronika osobista będzie zbierać nasze dane

Piątek, 5 lutego 2016 (11:34)

Automatyzacja aplikacji i usług, elektronika osobista zbierająca nasze dane oraz zwrócenie się korporacji w stronę pracownika - to tylko niektóre z trendów, jakie zdominują w ciągu najbliższego roku biznes i design, wynika z raportu Fjord Trends 2016.

Zdjęcie

Elektronika osobista będzie zbierać nasze dane /123RF/PICSEL
Elektronika osobista będzie zbierać nasze dane
/123RF/PICSEL

Accenture opublikowała 9 edycję raportu Fjord Trends 2016. Przedstawia on najważniejsze trendy cyfrowe, które w ciągu najbliższego roku zmienią biznes i design. W raporcie opisano, w jaki sposób urządzenia konsumenckie, wprowadzane obecnie na rynek, komunikują się z otoczeniem i jakie zdobywają dane dotyczące użytkowników oraz jak z nimi interreagują. Pozwala to na wprowadzenie na rynek powszechnych usług konsumenckich, rozwiązań dostępnych dotąd jedynie w usługach wysokiej klasy.

Jak stwierdza Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Polska, celem raportu jest "informowanie, inspirowanie i prowokowanie do myślenia, jak zaprojektować przyszłe rozwiązania interakcji z klientami". Są to problemy ważne dla firm, w których działalności technologią stanowi ważną część przewagi konkurencyjnej np. dla firm ubezpieczeniowych, telekomunikacyjnych, oferujących usługi dla sektora publicznego, banków, czy rozwijającego się sektora e-commerce. - Powszechna cyfryzacja zmienia sposób, w jaki myślimy o usługach. Firmy muszą zaadaptować się do nowych realiów i traktować zachodzące zmiany jako szansę na rozwój - dodaje.

Reklama

Według raportu Fjord Trends 2016 istnieje 10 cyfrowych trendów, które mają kształtować najbliższą przyszłość:
- zdobywanie informacji o użytkowniku przez urządzenia wearables, jak i nearables -gromadzą one dane tworzone przez właściciela i odpowiadają na potrzeby, reagując w ten sposób na jego działania;
- wykorzystanie Big data w codziennym działaniu firm zmienia definicję usług - konieczne jest zapewnienie standardów prywatności już na etapie projektowania nowych technologii i produktów, tak, aby użytkownik ufał nowym produktom. Próby takie podejmuje np. Microsoft poprzez koncepcję "Privacy by design";
- skupienie większej uwagi na pracownikach, zamiast kierowania jej tylko na klientów. Konieczna jest wobec tego zmiana kultury pracy, struktury i nawet procesów, bo tylko w ten sposób utrzyma się najlepszych pracowników;
- rozproszenie aplikacji pomiędzy platformy i usługi różnego typu podmiotów, jak np. Spotify. Przewidywana jest także automatyzacja czyli automatyczne ich uruchamianie nawet bez działań ze strony użytkownika;
- demokratyzacja usług - powoli usługi należące do wyższego segmentu stają się powszechnie dostępne, dzięki cyfrowej rewolucji jak np. osobisty asystent (Facebook M) czy projektowanie wnętrz na życzenie;
- personalizacja usług publicznych - w ramach poprawy komunikacji z obywatelami, także rozwiązania publiczne zaczną być personalizowane czyli dostosowane do zapotrzebowania poszczególnych mieszkańców. "Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Wielkiej Brytanii, rządowe departamenty zajmujące się cyfryzacją opublikowały nawet szczegółowe przewodniki dotyczące designu komunikacji z obywatelami" - stwierdza raport;
- osobiste systemy zdrowotne odciążą system ochrony zdrowia - monitorowania stanu organizmu przy pomocy wearables i smartfonów i w niedługim czasie stanie się normą. Już obecnie interesują się takimi rozwiązaniami firmy ubezpieczeniowe, które chcą stworzenia usług monitorujących stan zdrowia, poprzez agregację danych z różnego typu aplikacji;
- Virtual reality powoli staje się faktem - w najbliższym okresie należy spodziewać się rozwoju aplikacji i całych platform VR. Świadczą o tym zdobywające popularność rozwiązania Sony, Oculusa i Samsunga, przy czym wykorzystanie ich, to już nie tylko entertainment, ale także badania naukowe, rozwiązania wirtualnej turystyki czy e-learning;
- automatyzacja podstawowych działań - zostaną stworzone rozwiązania, które umożliwią automatyczne funkcjonowanie np. "odświeżanie" zakupów w lodówce na zasadzie stałej listy potrzeb czy wybór najlepszej drogi do stale odwiedzanego miejsca na podstawie aktualizowanych komunikatów o korkach na ulicach czy robotach drogowych;
- dedesign od środka - nawet korporacje zaczną korzystać z myślenia projektowego wykorzystując możliwości designu w praktyce.

Raport Fjord Trends 2016 został opracowany na podstawie danych pozyskanych od 750 projektantów i deweloperów Fjord z całego świata. Firma Fjord stanowi część Accenture Interactive, zajmuje się konsultingiem w zakresie innowacji i designu. (MW)

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:urządzenia elektroniczne

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej