F-16 będą latać przynajmniej do 2048 roku

Piątek, 21 kwietnia 2017 (09:00)

Lockheed Martin, producent samolotów wielozadaniowych F-16, poinformował, że opracował i wdrożył program modernizacji i odnowy struktury płatowców F-16C/D Block 40-52, umożliwiający im przekroczenie okresu 12000 godzin lotnych. Oznaczałoby to utrzymanie ich w służbie do 2048 roku.

Zdjęcie

Samolot F-16, Lockheed Martin / inf. prasowa /&nbsp
Samolot F-16, Lockheed Martin / inf. prasowa
/ 

Program SLEP (Service Life Extension Program) oznaczałby zwiększenie ilości godzin lotnych każdego z 300 płatowców F-16C/D Block 40-52, znajdujących się w służbie USAF z 8000 do 12000 godzin, co byłoby faktycznym podwojeniem ich czasu pozostawania w służbie - w 2008 roku podobny program LM pozwolił powiększyć liczbę godzin lotnych z 6000 do 8000. Obecnie LM twierdzi iż po kilkuletnich testach symulujących wszelkie typy zastosowań łącznie z intensywnym użyciem bojowym, trwających dla testowych maszyn odpowiednik 27000 godzin lotnych, wiadomo już jakie elementy struktury płatowca wymagałyby wymiany, a jakie - tylko odnowy, aby znów zwiększyć liczbę godzin lotnych. Według firmy są to głównie wręgi i struktura skrzydeł; stwierdzono przy tym iż "istnieje przestrzeń dla modyfikacji, skutkujących dalszym zwiększeniem liczby godzin lotnych". Zostaną także dokonane "istotne zmiany" w awionice maszyny m.in. zainstalowany nowy komputer misji i nawigacyjny firmy Raytheon.

Według Defense News Lockheed Martin czeka jednak na decyzję Pentagonu, kiedy i w jakich ilościach rozpocząć SLEP, bowiem od tego zależy przygotowanie odpowiedniej bazy produkcyjno-remontowej. Rzecznik USAF nie potwierdziła czy wysłano list intencyjny w tej kwestii do koncernu, przyznała za to, że w grę wchodziłoby 300 maszyn. Możliwe jest także zainstalowanie radaru skanowania przestrzeni dookolnej (AESA) i wówczas zmodernizowane maszyny mogłyby zastąpić flotę F-15 C/D w misjach przewagi powietrznej. Dywizjon 416 (Flight Test Squadron) testuje obecnie na F-16 C/D najnowszy radar wielofunkcyjny APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) firmy Northrop Grumman, co znacznie zwiększyłoby możliwości maszyny w misjach wsparcia. Na razie nie jest jasne kiedy i w jakim zakresie SLEP byłby dostępny dla sojuszników USA, używających F-16 C/D.

Reklama

MM

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie