Pierwszy A400M w wariancie taktycznym dla Niemiec

Sobota, 31 grudnia 2016

Pierwszy Airbus A400M w wariancie taktycznym odebrała Bundesluftwaffe. Jest on zakwalifikowany do operacji taktycznych i lotów w obszarach zagrożenia militarnego.

Zdjęcie

Pierwszy Airbus A400M / inf. prasowa /&nbsp
Pierwszy Airbus A400M / inf. prasowa
/ 

To szósta maszyna tego typu dla Niemiec, ale zarazem pierwszy A400M, który jest nie tylko transportowcem strategicznym, ale także maszyną taktycznego transportu regionów o podwyższonym zagrożeniu. Pozostałe maszyny będą do tego standardu modernizowane.

W A400M dla odmiany wprowadzono ulepszenia w systemach obronnych, możliwość zrzucania ładunku z powietrza oraz wykonywanie skoków spadochronowych. Ponadto maszyna może operować na nieutwardzonych pasach startowych, latać do wysokości 50 metrów nad ziemią, tankować inne samoloty w powietrzu oraz startować i lądować w bardzo wysokich temperaturach.

Reklama

Nowy samolot jest wyposażony w podsystem obronny (Defensive Aids Sub-System, DASS) złożony z systemu ostrzegania przed rakietami, ostrzegania przed radarami oraz wyrzutników flar i dipoli utrudniających radiolokację. System DASS dla wszystkich samolotów A400M jest integrowany przez Airbus Defence and Space w Ulm.

Nowy A400M jest certyfikowany do zrzutu ładunków wojskowych i humanitarnych ważących do 8 ton z tylnej rampy, na przykład 24 jednotonowych palet, a dalsze ładunki są obecnie kwalifikowane w ramach prób w powietrzu.

Spadochroniarze mogą skakać z rampy albo bocznych drzwi w grupach liczących do 20 osób, a pomyślnie zademonstrowano już zrzuty grup 30-osobowych. Te operacje niebawem mają zostać certyfikowane. W ramach dalszych testów liczby te zostaną zwiększone do 40, a następnie 58 spadochroniarzy w jednym zrzucie.

A400M może operować na trawiastych pasach startowych i pomyślnie ukończył próby certyfikacyjne na nawierzchni żwirowej i piaszczystej. Samolot zakwalifikowano do lotów w terenie górzystym na wysokości do 50 metrów nad ziemią w dzień i 100 metrów w nocy pod kontrolą pilota. Zaawansowane są prace nad automatycznym lotem na małej wysokości.

Samolot może być tankowany i sam tankować w powietrzu myśliwce oraz inne maszyny w warunkach dziennych. Operacje nocne zostały już zademonstrowane i są bliskie certyfikacji.

W najnowszej konfiguracji A400M jest certyfikowany do lotu w temperaturze do 55°C na poziomie morza, a zatem może działać na trudnych operacyjnie lotniskach w gorącym i wilgotnym klimacie. W przypadku problemu mechanicznego lub uszkodzenia bojowego może również startować i lądować z wykorzystaniem trzech spośród czterech silników, co zwiększa jego autonomię operacyjną.

MW

 


Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:Airbus | spadochroniarze | wojsko | Niemcy | loty

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej