Polscy naukowcy chcą zastąpić ropę naftową ligniną

Międzynarodowy polsko-hiszpański zespół naukowy opracował technologię, która w najbliższej przyszłości może doprowadzić do zastąpienia ropy naftowej ligniną jako źródłem związków dla przemysłu chemicznego.

Zdjęcie

Międzynarodowy polsko-hiszpański zespół naukowy opracował technologię przetwarzania ligniny /123RF/PICSEL
Międzynarodowy polsko-hiszpański zespół naukowy opracował technologię przetwarzania ligniny
/123RF/PICSEL

Zespół naukowców z Instytutu Chemii Fizycznej PAN we współpracy z Politechniką Warszawską i Uniwersytetem w Kordobie, pracujący pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Juana Carlosa Colmenaresa, opracował fotokatalizator, który ułatwi przetwarzanie ligniny w paliwo metodami przemysłowymi.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2015

Reklama

Lignina jest źródłem cennych związków aromatycznych dla przemysłu chemicznego. Występuje głównie w drewnie i traktowana jest jako odpad przemysłowy. Jej zawartość w drewnie wynosi od 10 do 40 proc. - jest odpowiedzialna za podtrzymywanie tkanki drzewa. W przemyśle przy produkcji papieru w procesie zmiękczania drewna powstają jej ogromne ilości; światowe zasoby ligniny szacuje się na 300 mld ton, czyli o 70 mld ton więcej niż eksploatowane zasoby ropy naftowej.

Jak powiedział Polskiej Agencji Prasowej prof. Colmenares, lignina jest "pod względem chemicznym polimerem o bardzo złożonej strukturze trójwymiarowej, zbudowanym m.in. z wielu pochodnych związków aromatycznych, w tym z różnych alkoholi fenylowych". Nie opracowano jednakże reakcji chemicznych, które pozwoliłyby przekształcić ligninę w konkretny pojedynczy związek chemiczny, nadający się do dalszego przetwarzania. Te trudności powodują, że tylko 2 proc. światowych zasobów ligniny jest dalej przetwarzanych i obrabianych, przy czym powstające związki chemiczne posiadają małą wartość dodaną.

Dalsze przetwarzanie ligniny mogą zapewnić fotokatalizatory dwanowe. Podstawowym ich składnikiem jest dwutlenek tytanu TiO2, osadzany na odpowiednio dobranym podłożu: w jednym przypadku są to nanokompozyty zawierające tlenek żelaza Fe2O3, w drugim - zeolity (glinokrzemiany) z niewielkim dodatkiem żelaza. Fotokatalizator z nanokompozytów z tlenkiem żelaza powstał przy ścisłej współpracy z naukowcami z Hiszpanii, kierowanymi przez prof. Rafaela Luque'a. Zespół z IChF PAN zapewnił jednolite pokrycie drobin poprzez osadzanie dwutlenku tytanu na nośniku w obecności ultradźwięków.

W badaniach prowadzonych przez IChF PAN ligninę z dodatkiem jednego lub drugiego fotokatalizatora poddawano działaniu światła ultrafioletowego, które symulowało światło docierające ze Słońca. Oba katalizatory okazały się wydajne w przetwarzaniu alkoholu benzylowego, zawartego w strukturze ligniny, w aldehyd benzoesowy, substancję używaną m.in. przy produkcji barwników i w branży perfumeryjnej. Najlepszy wynik to cztery godziny, w czasie których przekonwertowaniu uległo około połowy pierwotnej zawartości alkoholu benzylowego w ligninie. Wysoka była także selektywność fotokatalizatorów - w roztworze przereagowanym substancja docelowa wynosiła 90 proc.

Jak stwierdził prof. Colmenares, w obecności fotokatalizatorów IChF PAN oświetlonych promieniowaniem imitującym słoneczne, reakcje w modelowej ligninie przebiegały samoczynnie, przy zwykłym ciśnieniu atmosferycznym i w temperaturze ok. 30 stopni Celsjusza, co oznacza warunki naturalne w miejscach nasłonecznionych. Ułatwia to budowę infrastruktury technicznej w docelowym zakładzie przetwarzania. Nowe fotokatalizatory są tanie, a jeden z nich ma właściwości magnetyczne, co pozwala po użyciu odzyskać go i wykorzystać powtórnie. Dalsze badania dotyczyć będą już reakcji nie w ligninie modelowej a w ligninie naturalnej.

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Technologie

Więcej na temat:technologia

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej