8 megatrendów, które zdominują firmy

Rzeczywistość rozszerzona i wirtualna, sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy, łańcuch bloków, drony, roboty, drukowanie 3D - to 8 technologii, które według najnowszego raportu ekspertów PriceWaterhouseCoopers całkowicie przekształcą światową ekonomikę w ciągu najbliższych 5-7 lat.

Zdjęcie

Zdjęcie ilustracyjne /123RF/PICSEL
Zdjęcie ilustracyjne
/123RF/PICSEL

Eksperci z PriceWaterhouseCoopers przeanalizowali 150 technologii i ich ewentualny wpływ na firmy, kierując się takimi wskaźnikami jak: tani dostęp do technologii, jej rozpowszechnienie na świecie, wzrost komfortu działania związany z jej użytkowaniem, przewaga konkurencyjna, wielostronne efekty działania technologii np. na różne dziedziny biznesu. Wzięto pod uwagę możliwość skalowalności - od wdrożenia w działach po wdrożenie w całej globalnej korporacji i uniwersalność czyli wdrożenia w różnych segmentach gospodarki.

Eksperci wybrali 8 najlepiej rokujących technologii, rozwój których określili jako megatrendy. ich zdaniem zdominują one światową gospodarkę związaną z cyfryzacją na tyle iż spowodują dokonanie w niej przełomu technologiczno-biznesowego w ciągu 5-7 lat, zaś na rynkach krajów rozwiniętych w czasie 3-5 lat. Do technologii tych należą:
- sztuczna inteligencja, która zintegruje pojedyncze rozwiązania software'owe służące np. do generowania mowy i rozpoznawania jej, percepcji otoczenia, decyzyjne, automatów przekładów językowych. Sztuczna inteligencja w tym założeniu jest integratorem, który łączy te rozwiązania w jeden system, montowany np. na urządzeniach e-learningu oraz urządzeniach nauczania maszynowego służących np. do stworzenia automatycznych interfejsów M2M.
- rozszerzona rzeczywistość jest w założeniu systemem który łączy świat rzeczywisty i obrazy oraz dane z niego uzyskiwane, z kreacją wirtualną. W biznesie może służyć, poprzez urządzenia dodatkowe, do szkoleń, zapoznawania się z produktami czy nawet do instruowania konsumentów jak mają urządzenia obsługiwać.
- łańcuch bloków - ten termin ze świata kryptowalut oznacza algorytm do przechowywania danych, jakimi są transakcje. Można go jednak użyć do zapisania i potwierdzenia wszystkich transakcji z zachowaniem anonimowości i poufności. Sam łańcuch jest bowiem dzielony i wymieniany pomiędzy wieloma stronami i informacja nie może być napisana lub zmieniona.
- drony - z zastosowań militarnych staną się typowym elementem łańcucha dostaw, znacznie do przyśpieszającym, przez to, że działają autonomicznie i na ściśle zaplanowanej trasie.
- Internet Rzeczy - sieć rzeczy stale się komunikujących i jednocześnie połączonych w czasie rzeczywistym: maszyn, urządzeń, jednostek komputerowych wymieniających dane za pomocą sensorów, sieci i autonomicznych protokołów. Sieć IoT może być konfigurowana i rekonfigurowana zdalnie i w ten sam sposób monitorowana, zaś przemysłowe IoT mogą znacznie obniżyć koszty produkcji.
- rzeczywistość wirtualna - nie tylko może służyć w rozrywce czy przemyśle filmowym, ale także w połączeniu z rzeczywistością rozszerzona do tworzenia symulacji, szkoleń przemysłowych i w firmach różnego typu np. telemedycynie, a nawet przy zastosowaniu także technologii rzeczywistości rozszerzonej, zastąpić część studiów i szkoleń, dzięki możliwości symulowania rzeczywistości. Jej rozwój jest powiązany z rozwojem urządzeń, które ją wykorzystują, głównie hełmów i urządzeń nahełmowych.
- roboty - nie tylko urządzenia mechaniczne, ale także obecnie wirtualne, działające według nie z góry określonego programu czynności, ale obdarzone duża autonomicznością działania i potrafiące samodzielnie zaplanować wykonanie zadania, które otrzymają.
- drukowanie 3D - drukowanie jednostkowe przy użyciu plastiku, stopów metali i drewna, zaś niezadługo z użyciem szkła, metali o wysokiej temperaturze topnienia i spieków ceramicznych, stanowi przełom w pracach badawczo-rozwojowych, jako obniżające znacznie koszty prototypów testów, praktycznie w każdej dziedzinie produkcji związanej z wytwarzaniem przemysłowego wyrobu gotowego. Drukarki 3D same przy tym tworzą nowy sektor - klienckiej produkcji jednostkowej, który będzie się dynamicznie rozwijał.

Reklama

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Zobacz również

  • Sukces polskiej gry w Chinach

    Powstająca w cieszyńskim ARP Games gra „Weakless” zdobyła główną nagrodę w kategorii „Game Design” na festiwalu ANIWOW! w Pekinie. Twórczynią grafiki jest Anna Kowalczyk, studentka 4. roku grafiki... więcej