Bezemisyjne autobusy za 2,2 mld zł

Czwartek, 14 grudnia 2017 (08:30)

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę umożliwiającą zakup autobusów nowej generacji dla miast, które uczestniczą w programie "Bezemisyjny transport publiczny".

Zdjęcie

Bezemisyjne autobusy za 2,2 mld zł /© Glowimages
Bezemisyjne autobusy za 2,2 mld zł
/© Glowimages

Jak powiedział Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego elektromobilność oraz poprawa jakości powietrza to strategiczna kwestia dla rządu. Program realizowany jest w formule partnerstwa innowacyjnego. Jest to stosunkowo rzadko używany tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, gdzie państwo występuje w roli zamawiającego, kreującego nowy rynek produktów - w tym przypadku dotyczy to zamówień ze strony polskich miast, które są zainteresowane tworzeniem nowego, ekologicznego transportu miejskiego. To innowacyjne podejście umożliwi skonstruowanie, zakup i wdrożenie floty nawet 1000 autobusów nowej generacji dla kilkudziesięciu polskich miast, co znacznie ograniczy nie tylko koszty, ale także pozwoli na poprawę jakości powietrza.

Umowa stwierdza iż zainteresowane miasta będą mogły otrzymywać środki z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz NFOŚiGW, który uruchomi Program Priorytetowy Gepard II. Dofinansowanie może wynieść nawet 100 proc., zaś pierwszych efektów należy spodziewać się w 2020 roku. Jak powiedział Kazimierz Kujda, prezes NFOŚiGW, "Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2019-2023 zapewni wsparcie w wysokości ponad 2 mld zł na zakup około 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych". - Rozwój elektromobilności i wspieranie bezemisyjnego transportu, poza korzyściami ekologicznymi, to bez wątpienia także szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki - dodał prezes NFOŚiGW.

Reklama

Obecnie program "Bezemisyjny transport publiczny" obejmuje już 26 samorządów z całej Polski: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (G-ZM).  G-ZM jest w tym gronie liderem i zamierza zwiększyć swoje zaangażowanie w programie - do 2023 roku może zakupić łącznie nawet 300 autobusów bezemisyjnych.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, według Kazimierza Karolczaka, przewodniczącego Zarządu G-ZM, zamierza powołać do życia podmiot, "który będzie realizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM". Jak dodał Karolczak, "chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiem referencyjnym w tym obszarze".

MM

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości