Filozoficzny konkurs NCBiR

Nowy konkurs NCBiR ma zaangażować kadrę dydaktyczną szkół wyższych we współpracę z gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi. Projekty oceniane w konkursie mają objąć fakultatywne zajęcia z filozofii.

Konkurs "Edukacja filozoficzna" Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jest skierowany do uczelni, które we współpracy z co najmniej jednym gimnazjum lub szkołą ponadgimnazjalną zrealizują fakultatywne lekcje dodatkowe o tematyce filozoficznej. W trakcie tych lekcji uczniowie mają nabyć umiejętności poprawnego argumentowania, krytycznego, samodzielnego myślenia oraz zdolności związanych z logiką i heurystyką. Przy okazji mają zostać zorganizowane warsztaty, w trakcie których swoje kompetencje podniosą także nauczyciele, korzystający z wiedzy i doświadczeń kadry naukowej uczelni.

Jak powiedział wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego dr Piotr Dardziński, filozofia uczy logicznego myślenia "a to umiejętność przydatna zarówno w dalszej edukacji, jak i w pracy zawodowej".

Reklama

"Zaangażowanie kadry naukowej z wysokiej jakości ośrodków kształcących na kierunkach o profilu humanistycznym uatrakcyjni podstawy programowe gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Zachęci też kolejne instytucje do wprowadzenia zajęć fakultatywnych w tym zakresie" - dodał wiceminister.

Na dofinansowanie zajęć faktultatywnych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, przeznaczone jest łącznie 5 mln zł, zaś wartość jednego projektu może wynieść maksymalnie 100 tys. zł. Wnioski o dofinansowanie będą przyjmowane od 1 czerwca do 8 lipca br.
Projekty objęte dofinansowaniem potrwają od roku do dwóch lat. Mają one rozwinąć ofertę szkół wyższych w zakresie tzw. trzeciej misji, w której zawarta jest wychodząca poza mury uczelni aktywność społeczna. Trzecia misja oznacza bowiem angażowanie się w większym niż dotychczas stopniu w procesy rozwoju społecznego na różnych poziomach: ekonomicznym, cywilizacyjnym, moralnym i etycznym.

Jak powiedział prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, kursy dofinansowane w programie "Edukacja filozoficzna" obejmą nawet 4 tys. uczniów"." Zgłębianie zagadnień filozoficznych to istotny element rozwoju kompetencji ogólnorozwojowych, dlatego wesprzemy nauczanie tej dziedziny wśród młodzieży na III i IV etapie edukacyjnym" - dodał.

W konkursie objętym działaniem 3.1 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój premiowane mają być projekty zgłoszone przez szkoły wyższe, które mają wcześniejsze doświadczenia we współpracy ze szkołami ponadgimnazjalnymi lub gimnazjami w zakresie rozwijania trzeciej misji uczelni. Dodatkowe punkty mogą otrzymać także ci wnioskodawcy, którzy zapewnią realizowanie wspólnych zajęć w zakresie minimum roku po zakończeniu projektu, już bez wsparcia środków europejskich.

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Zobacz również

  • Firmy technologiczne wchodzą na rynek finansowy bocznymi drzwiami

    Coraz częściej tradycyjne instytucje finansowe wyrażają obawy o wejście wielkich graczy technologicznych jak Apple, Amazon czy Facebook na ich terytorium. Ci raczej nie śpieszą się jednak z... więcej