Komisja Europejska chce wydajniejszych i tańszych hybryd

ECOCHAMPS to najnowszy innowacyjny projekt firmowany przez Komisję Europejską. W jego ramach ma zostać zwiększona wydajność, zmniejszona waga systemów napędowych hybryd i przeprowadzone działania w kierunku redukcji ich ceny.

Zdjęcie

Oficjalne logo unijnego programu Ecochamps /&nbsp
Oficjalne logo unijnego programu Ecochamps
/ 

Program ECOCHAMPS, w którym uczestniczą Holandia (koordynator), Niemcy, Włochy, Hiszpania, Wlk.Brytania, Austria, Francji i Belgia będzie miał wartość 28,419 mln euro, przy czym 21 mln euro stanowi wkład unijny.

Ma on przyczynić się do większego rozpowszechnienia samochodów hybrydowych kosztem samochodów tylko z silnikiem wewnętrznego spalania; zwłaszcza Komisji Europejskiej chodzi o eliminację wcześniejszych modeli diesli. ECOCHAMPS jest przy tym nowością, bowiem to pierwszy program jednoznacznie dotyczący samochodów osobowych. Naukowcy i praktycy przemysłu samochodowego stwierdzili, że za wysokie ceny hybryd przy ich relatywnie średnich osiągach odpowiedzialni jest system napędowy i przyjęte w nim rozwiązania.

Reklama

ECOCHAMPS jest kierowany właśnie na systemy napędowe hybryd - jego celem jest stworzenie wydajnego, lekkiego, o dużej mocy i niezawodnego systemu napędowego dla hybryd - na początku pasażerskich potem dla transportu samochodowego na terenie UE. Projekt kończy się w maju 2018 i w jego trakcie założono następujące cele cząstkowe:
- zwiększenie wydajności napędów o 20 proc.,
- zmniejszenie ich wagi i objętości o 20 proc.,
- zmniejszenie kosztów hybryd w Europie do tego stopnia aby hybryda była droższa tylko o 10 proc. w stosunku do najlepiej wyposażonego modelu z silnikiem konwencjonalnym,
- stworzenie rozwiązań niskoemisyjnych, poniżej normy Euro 6/VI.

Projekt zakłada także standaryzację komponentów i części w produkcji europejskich hybryd. Ma to służyć zmniejszeniu kosztów. W jego trakcie zostanie opracowane 5 modeli demonstracyjnych obejmujących nie tylko samochody osobowe, ale także autobusy, ciągniki siodłowe i małe półciężarówki. W projekcie poza naukowcami uczestniczyć będą także przedstawiciele europejskich koncernów motoryzacyjnych.

MW

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Zobacz również

  • Czujniki, których nie oszuka wiatr

    Czy zastanawiałeś się dlaczego nie zawsze turbiny wiatrowe są ustawione w tym samym kierunku? Dzieje się tak, bo komputery pokładowe każdego z “wiatraków” źle odczytują uderzenia wiatru. To zaś... więcej