Nowe satelity bezpieczeństwa i obserwacji Ziemi

Czwartek, 31 grudnia 2015 (10:34)

Airbus Defence and Space, druga największa na świecie firma kosmiczna, podpisała z Thales Alenia Space kontrakt o wartości 143 milionów euro. Dotyczy on zbudowania dwóch sond radarowych Sentinel-1.

Zdjęcie

Airbus Defence and Space, druga największa na świecie firma kosmiczna, podpisała z Thales Alenia Space kontrakt o wartości 143 milionów euro /123RF/PICSEL
Airbus Defence and Space, druga największa na świecie firma kosmiczna, podpisała z Thales Alenia Space kontrakt o wartości 143 milionów euro
/123RF/PICSEL

Sondy zostaną zbudowane dla potrzeb programu Copernicus. Sentinel-1C oraz -1D będą wyposażone w podsystem antenowy (SAS) radaru z syntetyczną aperturą (SAR), niemal identyczny z tym, jak znajduje się na pokładzie obecnych satelitów Sentinel-1. Nowe statki kosmiczne i ich urządzenia mają zapewnić ciągłość dostarczania danych radarowych na potrzeby programu Copernicus przez następne 15 lat.

Jednostki Sentinel-1 mają przesyłać dane "wizji radarowej" dotyczące środowiska naturalnego i bezpieczeństwa m.in. działań antyterrorystycznych. Jest to część programu Copernicus, wcześniej znanego jako GMES, prowadzonego przez Komisję Europejską (EC) i Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). W jego działaniach wykorzystuje się dane z czujników naziemnych i satelitów obserwacji Ziemi.

Reklama

Jednym z nich jest satelita Sentinel-1 SAR, który przekazuje obraz niezależnie od warunków pogodowych, niezależnie czy obserwacje dokonywane są w dzień czy w nocy. Jego orbita sprawia iż często pojawia się nad obserwowanym obszarem. Satelity posiadają instrumenty obrazowania w paśmie C, w czterech trybach o różnej rozdzielczości (do 5 m) oraz zasięgu (do 400 km). Rozwiązanie obrazowania zapewnia podwójną polaryzację i precyzyjne pomiary położenia i wysokości satelity.

Anteny radarowe o wymiarach 12,3 x 0,9 m zostały zbudowane i przetestowane przez Airbus Defence w Friedrichshafen (Niemcy). Elektroniczny podsystem SAR został zaprojektowany i zbudowany w Portsmouth (Wielka Brytania). Firma Thales Alenia Space dostarczy moduły nadawczo-odbiorcze (T/R) i elektronikę do obsługi radaru.

Sentinel-1A został już wystrzelony 3 kwietnia 2014 r. Wraz z bliźniaczym satelitą Sentinel-1B, który będzie wystrzelony w kwietniu 2016 wspólnie stworzą Europejskie Obserwatorium Radarowe. Ma ono umożliwić cotygodniową obserwację wszystkich lądów Ziemi, codzienną obserwację stref pokrywy lodowej na morzach, europejskich stref przybrzeżnych oraz tras transportowych, a także ciągłą obserwację otwartego oceanu.

B.D.

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Zobacz również

  • Latające samochody za rok zaczną wozić pasażerów

    Wiele wskazuje na to, że za rok latające samochody staną się komercyjnym faktem. Będą to jednak bardziej podniebne taksówki wymagające lotnisk, niż samochody osobowe unoszące się ponad drogami aby... więcej