Nowe wózki pomogą inwalidom

Naukowcy i konstruktorzy z Politechniki Warszawskiej pracują nad wózkiem, który umożliwi inwalidom bezpieczne poruszanie, bez ryzyka kontuzji dłoni.

Zdjęcie

Dźwigniowe wózki z Wydzialu Transportu Politechniki Warszawskiej /&nbsp
Dźwigniowe wózki z Wydzialu Transportu Politechniki Warszawskiej
/ 

Wózki inwalidzkie, nawet lekkie, najnowszej konstrukcji, wymagają od inwalidów dobrej kondycji fizycznej. Poruszanie się nimi po ulicach w niesprzyjających warunkach np.w zimie, może grozić poważnymi kontuzjami ręki i dłoni

W ramach projektu "Dźwigniowe wózki inwalidzkie dla osób niepełnosprawnych" starają się temu zapobiec naukowcy i konstruktorzy z konsorcjum Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej z firmą GTM-Mobil. Kierownikiem projektu jest dr inż. Krzysztof Fiok z Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie, zaś wspomagają działania studenci i pracownicy Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych.

Reklama

Niepełnosprawnym ma pomóc wózek inwalidzki o napędzie dźwigniowym. Rozwiązanie to samo w sobie nie jest nowatorskie - stosowano je już w wózkach inwalidzkich w latach 60. XX wieku, jednak nie było szerzej rozpowszechnione poza konstrukcjami niemieckimi z lat 70. - prawdopodobnie dlatego, iż wózek ten był trudniejszy w obsłudze. Tymczasem korzystanie z dźwigni wspomaga proces rehabilitacji, bowiem w ten rodzaj napędu zaangażowana jest większa liczba mięśni

W trakcie procesu projektowania nowego wózka wykorzystano techniki umożliwiające określenie stopnia zmęczenia osoby poruszającej się na wózku, miedzy innymi elektromiografia powierzchniowa (EMG). W ten sposób wypracowano rozwiązania konstrukcyjne, które mogły polepszyć komfort osoby poruszającej się na wózku. W trakcie samego opracowania konstrukcji przeprowadzano także badania na symulatorze mechatronicznym, aby stwierdzić jak przygotować użytkowników do nowego typu wózka

W nowym wózku opracowanym przez naukowców i konstruktorów z Politechniki Warszawskiej można przełączać się pomiędzy dwoma trybami jazdy. W czasie długiej przejażdżki wykorzystywane są dźwignie, podczas kiedy w czasie jazdy w pomieszczeniu niepełnosprawny może posługiwać się ciągami. Wózek ma być też łatwy w obsłudze dla osób z różnymi poziomami niepełnosprawności. Jak stwierdza dr Fiok jeśli chodzi o wydajność pracy i ergonomię, to z racji innego położenia ciała i kształtu ruchu niż w klasycznych wózkach inwalidzkich "zalety wózków dźwigniowych są szczególnie zauważalne przy dłuższych przejażdżkach".

Ostateczny prototyp wózka powstanie w końcu sierpnia 2016 roku, zaś całe rozwiązanie będzie wdrożone przez firmę GTM-Mobil. Po około pół roku nowe wózki konstrukcji Politechniki Warszawskiej powinny znaleźć się na rynku. (MW)

Artykuł pochodzi z kategorii: Innowacje - Wiadomości

Więcej na temat:innowacje

Zobacz również

  • Czujniki, których nie oszuka wiatr

    Czy zastanawiałeś się dlaczego nie zawsze turbiny wiatrowe są ustawione w tym samym kierunku? Dzieje się tak, bo komputery pokładowe każdego z “wiatraków” źle odczytują uderzenia wiatru. To zaś... więcej